Hollywood kæmper om Dungeons & Dragons

dungeons and dragons logo

Warner Brothers offentliggjorde 7. maj planerne om ny storfilm baseret på Dungeons & Dragons. Men ikke så snart var troldmandstaven aktiveret, før Hasbro trak blank til en duel om filmrettighederne til den klassiske spilfranchise.

En ægte noerd ville her nok glæde sig over udsigten til en, måske endda to, franchises baseret på rollespillenes godfather. Men inden man hiver rejsekappen frem og gør klar til quest, kan det være en god idé at få detaljerne med.

For selvom begge projekter er længere end det rene idé-stadie, og tiden og filmbranchen lader til at være moden til ordentlige eventyr i Forgotten Realms eller Krynn, kan meget nå at gå galt. Især hvis historien rummer nogen lektier.

dungeons-and-dragons-players-manual-cover

Coveret til det oprindelige D&D-spil fra 1974.

Det startede med et helt andet spil…
Først lidt baggrundshistorie: Dungeons & Dragons (D&D) blev skabt af Gary Gygax og David Arneson og først udgivet i 1974 af deres firma,

TSR inc. Spillet har blandt andet inspireret en animeret tv-serie som blev sendt 1983-85 og et hav af bøger. Før TSR inc. blev opkøbt af Wizards of the Coast (udgiveren af Magic the Gathering) i 1997, havde firmaet udgivet 242 romaner.

Før alt dette, før D&D blev en milliarddollar-forretning, lave Gary Gygax dog et andet, mindre spil, ved navn Chainmail, som man skal besidde en respektindgydende høj noerd-faktor for at kende til.

Det er dette spil det manuskript Warner Brothers sidste år købte, er baseret på. Manuskriptet er nu ved at blive ‘retro-fitted’ det større D&D-spil.

Hvem har rettighederne?
Her har vi den første advarselslampe. For en film baseret på et manuskript, der oprindelig var baseret på et helt andet spil end D&D, lyder handikappet fra starten.

chainmail-cover

Chainmail blev udgivet før D&D.

Men ikke nok med det, efter nyheden brød, råbte legetøjsgiganten Hasbro vagt i armbrøst:

“Hasbro ejer IP-rettighederne til Dungeons & Dragons, punktum, i kraft af Hasbros opøb af Wizards of the Coast i 1998,” siger talsmand for Hasbro Wayne Charness. Insiderkilder hævder imidlertid, at rettighederne er blevet kontesteret før, i et juridisk opgør hvor WB vandt.

Helt i rollespillets ånd
Men før der kommer nogen D&D-film på det store lærred, skal filmselskaberne altså ud i et episk slagsmål om, hvem der egentlig har rettighederne. Et slag, der ganske rammende vil blive udkæmpet mellem bebrillede ordkløvere, der helt i rollespillets ånd henviser til alskens regler, love og dokumenter for at få ret.

D&D har forøvrigt været forsøgt filmatiseret før, ikke bare én men tre gange: Først med en begrædeligt dårlig mellembudgets-fiasko fra 2000, med en overspillende Jeremy Irons og CGI-animerede drager, der var lige så livløse og plastiske som de figurer man spiller spillet med.

Det mest overvældende er imidlertid ikke hvor dårlig 2000-filmen var, men det faktum at den fik ikke bare én men hele to efterfølgere. De kom ud i henholdsvis 2005 og 2012, primært på DVD og tv. Toeren blev distribueret af Warner Home Video, og den oprindelige film blev produceret af New Line Cinema (der samtidig producerede Ringenes Herre), som siden er blevet opkøbt af Warner Brothers.

Dungeons-Dragons-Movie-PosterLego-produceren og vane-forbryderen
Her skulle den anden advarselslampe gerne begynde at blinke. For enhver forbindelse mellem det tredobbelte makværk, der altså strækker sig helt frem til sidste år, og de forestående projekter, burde øjeblikkeligt diskvalificere de ansvarlige fra at besudle franchisen yderligere.

Men det bliver værre: WB-projektet skal produceres af Roy Lee (The Lego Movie) og Courtney Solomon. Og sidstnævnte instruerede faktisk den første D&D-film fra 2000. Alarm!

Chainmail-manuskriptet er skrevet af David Leslie Johnson, der tidligere har svunget fjerpennen på Wrath of the Titans og Red Riding Hood, to film der ikke ligefrem bugnede af hverken narrativt overskud eller original tænkning. Warners Brothers fægter med andre ord med sløve våben. Hvis D&D skal blive til en langtidsholdbar franchise, skal der folk på med lidt højere level i fantasy-filmproduktion.

Debuterende instruktør???
Hos Hasbro er det ikke meget bedre: Legetøjsfirmaet har sidste års storflop Battleship, samt to succesfulde men intellektuelt mindrebemidlede G.I. Joe-film på samvittigheden, og har engageret Universal til at udvikle filmen med Chris Morgan som instruktør.

Morgan har skrevet manuskript til de seneste fire Fast & Furious-film, Wanted og den kommende 47 Ronin, men D&D-filmen bliver hans debut som instruktør.

Hvad sker der? Forventer filmselskaberne at bygge bæredygtig filmfranchising med en flok actionbøffer, hvis CV primært tæller hårdtpumpede actionbrag? Hvornår fatter studiecheferne, at gode, solide, langtidsholdbare film, kræver fortællehåndværk af højeste karat?

Åbent brev til producerne
Ikke nok med forvirringen om, hvilket spil WB-manuskriptet er baseret på; den juridiske konflikt vidner også om en total mangel på indsigt i den IP det hele drejer sig om: D&D er et spilsystem, der er designet til at kunne appliceres på et hvilket som helst univers spillerne selv finder på. Den officielle litteratur tilknyttet regelsystemet inkluderer således flere forskellige, urelaterede settings, hvoraf de mest kendte er Dragonlance og Forgotten Realms.

dungeons--dragons-cartoon-poster

Den animerede D&D-tv-serie fra 80’erne.

Konflikten kunne nemt afgøres, hvis de to selskaber delte universerne imellem sig. Der er rigeligt til begge parter, og det er i disse universer, de egentlige fortællinger ligger – ikke i det overordnede spilsystem. Men de konkrete universer er så godt som ukendte udenfor den trods alt begrænsede skare af dedikerede spillere. Og når store filmselskaber spekulerer i franchising af udefrakommende IP, er det genkendeligheden i navnet de betaler for.

Med tilstrækkelig overfladisk håndtering kan Universal-projektet derfor sågar gå hen og blive en adaptation af den animerede tv-serie fra 80’erne – for den har den største genkendelsesfaktor udenfor miljøet. Med igangværende produktioner af andre 80’er-fænomener som Teenage Mutant Ninja Turtles og He-Man virker den mulighed ikke så fjern som man kunne håbe.

En moden, seriøs og gennemarbejdet D&D-film har med andre ord lange udsigter. Og i lyset heraf har noerdic.dk forfattet nedenstående bøn til film-mogulerne i et åbent brev:

Kære Warner Brothers og Hasbro

Vi vil rigtig, rigtig gerne se en stor og episk D&D-film i biografen. Og gerne en hel franchise. Eller to. Jo flere jo bedre. Men hvis ikke i kan finde ud af at bringe kildematerialet til live på en måde, der respekterer forlægget og dets mange, mange uhyre dedikerede fans, kan i lige så godt spare jer selv ulejligheden.

Man laver ikke en god (eller indringende) D&D-film med venstre hånd. Det kræver lige så meget tid, anstrengelse og kapital som Ringenes Herre, Harry Potter og Game of Thrones. Disse franchises er blevet succesfulde (og profitable), fordi folkene bag har gjort deres arbejde grundigt.

Hvis ikke D&D skal blive en ny underskudsforretning, en ny kreativ skamplet på jeres generalieblad, er i nødt til at stramme jer an og lytte til fansene og eksperterne på området. D&D er vitterlig en skattekiste af gode historier, og spillet er designet til at frigøre kreativiten til at generere nye historier. Benyt jer af de fordele.

Overlad opgaven til kompetente folk. Invester i projektet. Fokuser på det færdige produkt, frem for bundlinjen. Hvis i gør jeres arbejde ordentligt, lover vi til gengæld at købe masser af billetter til jeres film. Hvis ikke, vil fansenes skuffelse over et middelmådigt produkt koste jer dyrere end filmens underskud.

Vi krydser fingre for, at i ruller en 20’er.

Med Venlig Hilsen
Noerderne

 

KILDER: deadline.com, comicbookmovie.com

LÆS MERE: Liam McCleod fra denofgeek.com har nogle noerdede indspark til projekterne, der er værd at tage i betragtning. De kan læses HER.

 


Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *