Kongen af stop motion er død

Jason and the Argonauts posterRay Harryhausen, stop-motion-animationens konge, døde i går i sit hjem i London. Han blev 92 år.

Harryhausen blev født 19. juni, 1920 i Los Angeles. I 1933 så han King Kong i biografen og blev så betaget at filmens special effects, at han med egne ord blev en “King Kong addict.”

Han begyndte at lave sine egne stop motion-film i familiens garage og blev medlem af en sci-fi-klub, hvor han mødte sin livslange ven Ray Bradbury, der blev en af det 20. århundredes største sci-fi-forfattere.

Harryhausen var ivrig fotograf og studerede fotografi og skulptur ved Los Angeles City College. Efter Anden Verdenskrig ind i filmbranchen.

Special effects-pioner
Hans første film var ganske rammende den Oscar-vindende kæmpegorilla-film Mighty Joe Young fra 1949, hvor han arbejdede sammen med sin barndomshelt Willis O’Brien, der havde stået for effekterne på King Kong.

De følgende brød Harryhausen vedvarende ny grund indenfor special effects og stop motion-animation, begyndende med Beast From 20,000 Fathoms i 1953, hvor han implementerede sin split-screen-teknik for at kunne indsætte sine skabninger i baggrunden.

Karrieren kulminerede med The Seventh Voyage of Sinbad (1958) og Jason and the Argonauts (1963): I den første fik han titelkarakteren til at fægte mod et stop motion-skelet i filmens finale, og fem år senere overgik han bedriften ved at rejse en hel hær af skeletter til live i.

”Jeg laver ikke monstre”
Harryhausens teknik med at projicere optagelser både for- og bagfra, en frame af gangen, revolutionerede skuespilleres muligheder for at interagere med stop motion-effekter. Han kaldte den ‘dynamation’ og brugte den senere i One Million Years B.C. (1967), The Golden Voyage of Sinbad (1974) og Sinbad and the Eye of the Tiger (1977).

Clash of the Titans 1981 posterHans sidste film var den oprindelige udgave af det mytologiske epos Clash of the Titans fra 1981, hvor det var selveste Sir Laurence Olivier der som Zeus befalede “Release the kraken!

Harryhausen betegnede sine skabninger “fantasy creatures”: “Jeg laver ikke monstre, ved du. Monstre har med horror at gøre. Jeg er ikke interesseret i horror… Jeg vil ikke bedrage eller skræmme. Jeg vil skabe illusioner, fantasier, legender,” fortalte han Los Angeles Times i 1981.

Ros og anerkendelser
Samme år blev han æret med en udstilling på New Yorks Museum of Modern Art og i 1986 med dokumentaren Aliens, Dragons, Monsters and Me. I 1992 modtog han The Gordon E. Sawyer Award for Technical Achievement ved den videnskabelige og tekniske del af Oscar-uddelingen.

Ved prisuddelingen sagde værten, Tom Hanks: “Nogle siger Citizen Kane er den største film nogensinde. Andre siger det er Casablanca. For mig er den største film nogensinde Jason and the Argonauts.”

George Lucas skrev engang: “Ray har været en stor inspiration for os alle i special visual-industrien. Kunsten i hans tidlige film, som de fleste af os voksede op med, inspirerede os så meget. Uden Ray Harryhausen havde der næppe været noget Star Wars.”

 

LÆS MERE: Hollywood hylder Ray Harryhausen: De største nulevende film-effektmagere fortæller om legendens betydning.

KILDER: Entertainment Weekly, Hollywood Reporter


Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *